Cyberverzekering
Uit een Unizo marktonderzoek blijkt dat 4 op 10 kmo’s ooit al slachtoffer is geweest van cybercriminelen. Gebruikt je onderneming internet en computers ? Dan ben je een doelwit!
De cyberverzekering beschermt tegen de gevolgen van hacking, datalekken, cyberaanvallen en systeeminbraken. Zelfs als jij of je werknemers zelf het probleem hebben veroorzaakt.
Enkele voorbeelden ?
- de bestanden van een klein bedrijf worden plotseling versleuteld en een hacker vraagt losgeld.
- een medewerker vergeet in de trein zijn laptop waarop persoonsgegevens staan, met als gevolg een meldingsplicht op grond van de AVG.
- een medewerker van een bedrijf schrijft € 25 000 over aan cybercriminelen nadat hij werd misleid door een phishing-e-mail die ogenschijnlijk door een senior manager was verzonden.
- een medewerker configureert in het weekend foutief een software-update, waardoor de systemen crashen en de bedrijfsactiviteit stilvalt.
Na grondig marktonderzoek vond Besox Verzekeringen, het verzekeringsaanbod van Hiscox en Cybercontract best passend om je als zelfstandige of KMO in te dekken tegen cyberrisico’s. We zullen je dus prioritair een offerte overmaken van één van deze of zelfs beide verzekeraars.
Gratis advies
Als verzekerde kan u in sommige gevallen gratis advies genieten. Hiscox werkt bvb. nauw samen met gerenommeerde partners voor juridisch advies en securityscans voor interne en externe beveiliging. Deze scans geven u inzichten in de huidige status van de beveiligingsmaatregelen. Ook helpen deze partners om uw cyberveiligheid te vergroten en daardoor de kans op schade sterk te verminderen.
Gratis hotline 24/7
Bij een cyberincident of een vermoeden van een cyberincident kan de verzekerde beroep doen op een gratis hotline.
De hotline-bijstand biedt onmiddellijke bijstand zodat de schade tengevolge van het cyberincident zoveel mogelijk beperkt wordt. De dienstverlening gebeurt door gespecialiseerde erkende partners, zowel online als on-site, en dit tot 48 uur na de melding van het incident.
Wat is precies verzekerd?
Schade door cybercriminaliteit
- Hackerschade
- Cyberafpersing (‘ransomware’ of ‘cryptoware’)
- Belkosten als je telefoonsysteem gehackt is
- Gegevensdiefstal
- Bedrijfsschade (optioneel)
Bijstand bij een cyberaanval of een datalek
Terugbetaling van de redelijke en noodzakelijke kosten van:
- IT-specialisten
- Crisisconsulenten
- Consulenten voor juridische hulp
Schade die je toebrengt aan anderen
- Schending van de privacywetgeving (GDPR)
- Oneerlijke concurrentie of misleidende handelspraktijken
- Inhoud (op een digitaal communicatiekanaal) die leidt tot een schadeclaim
Wat kost een cyberverzekering ?
De kostprijs (premie) van een cyber verzekering is afhankelijk van een aantal factoren:
- de jaarlijske omzet van het te verzekeren bedrijf
- het maximum schadebedrag dat men wil verzekeren
- de vrijstelling van toepassing op elk schadegeval
- de reeds genomen maatregelen en veiligheidspolitiek van het bedrijf
Voor een cyber verzekering die tot 250.000 € schade dekt,
betaal je bij een gespecialiseerde verzekeraar minder dan 1.000 € per jaar (voor zover je omzet niet groter is dan 2.500.000 €).
Wat is NIET verzekerd ?
Kosten en situaties die niet verzekerd zijn:
- Kosten van verweer wanneer ze niet gedekt zijn en die we niet vooraf hebben goedgekeurd
- Kosten die het maximum verzekerd bedrag overschrijden
- Kansspelen
- Oorlogen of atoomreacties
- Storingen of serviceonderbreking
- Dwangsommen