TRIO-platform: betere communicatie tussen artsen?
Om langdurig zieken sneller aan het werk te helpen, is een betere informatieuitwisseling tussen de verschillende artsen noodzakelijk. Naar aanleiding daarvan werd het TRIO-platform in de schoot van het RIZIV opgericht.
1. Doel?
Het TRIO-platform heeft als doel om elektronische gegevens over de arbeidsongeschikte persoon uit te wisselen tussen de verschillende artsen (behandelend arts, arbeidsarts (EDPB) en adviserend arts (RIZIV)) en hun medewerkers in het kader van de opstart, de opvolging, het verloop en de evaluatie van mogelijke trajecten die de arbeidsongeschikte persoon kan doorlopen, met name:
- het Terug Naar Het Werk-traject’ (ook wel het ‘RIZIV-traject’ genoemd);
- het bezoek voorafgaand aan de werkhervatting, uitgevoerd door de arbeidsarts;
- het formele re-integratietraject;
- het onderzoek in het kader van de bijzondere procedure tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst omwille van medische overmacht.
Daarnaast is het ook onafhankelijk van deze trajecten mogelijk om medische informatie over de arbeidsongeschikte persoon uit te wisselen wanneer dit noodzakelijk is om de staat van de persoon te evalueren.
2.GDPR-proof?
Aangezien het gaat om de verwerking van persoonsgegevens, zal de overheid uiteraard zorgen voor de nodige waarborgen op het vlak van informatieveiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Het is voor de bovengenoemde artsen en hun medewerkers mogelijk om het dossier te raadplegen, gegevens toe te voegen of te verwijderen.
Zij kunnen dit doen gedurende een termijn van één jaar te rekenen vanaf 1 januari van het kalenderjaar volgend op het kalenderjaar waarin het laatste gegeven is toegevoegd.
Na het verstrijken van deze termijn worden de gegevens nog gedurende maximaal één jaar bewaard. Tijdens deze termijn kunnen ze nog slechts worden geraadpleegd mits toestemming van de arbeidsongeschikte persoon.
3. Welke gegevens?
Een dossier van de arbeidsongeschikte persoon op het TRIO-platform bevat steeds de volgende gestructureerde gegevens:
- de datum van creatie van het dossier;
- het nummer van het dossier.
De volgende categorieën van gegevens kunnen in dit dossier worden geregistreerd:
1. De identiteitsgegevens van de volgende natuurlijke personen of rechtspersonen:
- de arbeidsongeschikte persoon;
- de adviserend arts van het RIZIV;
- de medewerker van het multidisciplinaire team;
- de administratief medewerker werkend onder de verantwoordelijkheid van de adviserend arts of de medewerker van het multidisciplinaire team;
- de "Terug Naar Werk-coördinator";
- de behandelend arts;
- de administratieve medewerker die werkt onder de verantwoordelijkheid van de behandelend arts;
- de preventieadviseur-arbeidsarts;
- het verplegend personeel en het administratief personeel werkzaam in de afdeling belast met het gezondheidstoezicht van de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk;
- de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, de naam en het identificatienummer van de Kruispuntbank van Ondernemingen, bedoeld in artikel III.17 van het Wetboek van economisch recht;
- de werkgever, de naam en het identificatienummer van de Kruispuntbank van Ondernemingen, bedoeld in artikel III.17 van het Wetboek van economisch recht.
2. De gegevens over het traject of de procedure waarvan de arbeidsongeschikte persoon het voorwerp vormt:
- de datum van ontvangst van de aanvraag tot opstart van het desbetreffende type van traject of procedure;
- de begin- en einddatum van het desbetreffende type van traject of procedure;
- het type van traject of procedure, met in geval van een re-integratietraject bedoeld in afdeling 2 van boek I, titel 4, hoofdstuk VI, van de codex, de beslissing bedoeld in artikel I.4-73, § 4, van de codex;
- de status van het desbetreffende type van traject of procedure;
- de registratie van de toestemming van de arbeidsongeschikte persoon indien de toepasselijke reglementering deze toestemming voor de gegevensverwerking vereist.
3. De gezondheidsgegevens verbonden met de evaluatie van de staat van arbeidsongeschiktheid en de noodzaak van de hulp van derden, evenals met de inschatting van het functioneren en de mogelijkheden voor de arbeidsongeschikte persoon om terug aan het werk te gaan.
4. De hiernavolgende documenten die, in voorkomend geval, al naargelang het toepasselijke traject of de toepasselijke procedure als bijlage bij het dossier worden gevoegd en ter beschikking worden gesteld aan de betrokken actoren:
- voor het "Terug Naar Werk-traject" betreft het de volgende documenten:
- een medisch verslag;
- de positieve engagementsverklaring;
- het re-integratieplan;
- de bevindingen van een door de "Terug Naar Werk-coördinator" georganiseerd opvolggesprek;
- voor het bezoek voorafgaand aan de werkhervatting betreft het de volgende documenten:
- een medisch verslag;
- het formulier voor de gezondheidsbeoordeling;
- voor de opstart van het re-integratietraject via de behandelend arts van de arbeidsongeschikte persoon:
- een medisch verslag;
- het verzoek geformuleerd door de behandelend arts van de arbeidsongeschikte persoon;
- voor het re-integratietraject:
- een medisch verslag;
- het formulier voor de re-integratiebeoordeling;
- in geval van een beroep, het medisch verslag met de beslissing;
- het voorlopige re-integratieplan dat aan de adviserend arts wordt bezorgd;
- het door de werknemer aanvaarde re-integratieplan;
- het door de werknemer geweigerd re-integratieplan;
- het door de werkgever gemotiveerde verslag;
- voor de bijzondere procedure tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst omwille van medische overmacht:
- een medisch verslag;
- de al dan niet vaststelling en medische verantwoording voor de definitieve ongeschiktheid om het overeengekomen werk uit te voeren;
- het formulier met de voorwaarden en modaliteiten;
- voor de evaluatie van de staat van arbeidsongeschiktheid en de evaluatie van de behoefte aan andermans hulp, evenals de inschatting van het functioneren en de mogelijkheden om terug aan het werk te gaan: een medisch verslag.
De actor (dus de arts of een medewerker), die een bijlage heeft toegevoegd aan het dossier beslist welke actoren deze bijlage effectief kunnen raadplegen.
4. Inwerkingtreding?
Deze wet treedt in werking op 19 februari 2025.
Het TRIO-platform is momenteel operationeel. Het valt nog af te wachten of dit platform effectief zal bijdragen tot een uniforme communicatie over de status van de arbeidsongeschikte persoon aangezien tot op heden de verschillende artsen en hun medewerkers niet worden verplicht om informatie toe te voegen.
Bron: Wet van 31 januari 2025 houdende de oprichting en de organisatie van het TRIO-platform, BS 17 februari 2025.
Besox, Sociaal Secretariaat – Verzekeringen – Finance
Zelf een loonkost per uur/maand/jaar berekenen? Dat kan gratis via onze tool : loonkost.besox.be