Postpakketbezorgers: einde tijdsregistratie vanaf 1 april 2025
Om de ongunstige werkomstandigheden van pakketbezorgers aan te pakken en de oneerlijke concurrentie in de sector tegen te gaan, werd de zogenaamde ‘Pakjeswet’ ingevoerd. Hierin werd voorzien dat opdrachtgevers en onderaannemers sedert 1 augustus 2024 de pakketdistributietijd van elke pakketbezorger moeten registreren. Deze regeling loopt af vanaf 1 april 2025. De andere verplichtingen uit deze wetgeving blijven van kracht.
Registratie pakketdistributietijd
De invoering van het tijdsregistratiesysteem verliep in twee stappen:
- De overgangsregeling tot 1 april 2025: de registratie kon gebeuren via een beveiligde toepassing van de RSZ ter beschikking gesteld via www.belparcel.be;
- Definitief systeem vanaf 1 april 2025: er ging een elektronisch tijdsregistratiesysteem ingevoerd worden, vergelijkbaar met ‘Check In at Work’ voor de bouwsector.
De vorige regering kon echter enkele belangrijke beslissingen niet nemen omtrent de definitieve wijze van tijdsregistratie. Hierdoor is het vanaf 1 april 2025 niet langer verplicht om de pakketdistributietijd te registreren.
Andere verplichtingen uit de ‘Pakjeswet’
De andere verplichtingen blijven gewoon van kracht. Hieronder kan je een overzicht terugvinden van deze verplichtingen:
- Vermoeden van aansprakelijkheid
De aansprakelijkheid van de opdrachtgevers werd sedert 7 januari 2024 uitgebreid. Zij kunnen aansprakelijk worden gesteld wanneer de onderaannemer waarop zij beroep doen, ernstige inbreuken begaat op de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden van de postpakketbezorgers.
- Aanstelling van een coördinator
Sedert 1 mei 2024 moet zowel de opdrachtgevers als de onderaannemers een coördinator aanstellen.
- Registratie- en informatieverplichting
Zowel de opdrachtgevers als onderaannemers moeten zich sedert 1 mei 2024 registreren bij het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie). Dit kan online via www.belparcel.be.
Sedert 1 augustus 2024 moeten ze aan het BIPT elk kwartaal informatie bezorgen over hun activiteiten, zoals bijvoorbeeld het aantal bezorgde pakketten, de onderaannemers waarop beroep wordt gedaan, enz.
Vanaf 1 april 2025 zouden de opdrachtgevers de RSZ moeten inlichten over de onderaannemers waarop zij beroep doen. Ook dit wordt uitgesteld tot minstens november 2025.
- Minimumvergoeding
Sedert 1 oktober 2024 moet de opdrachtgever een minimumvergoeding toekennen aan de onderaannemers waarmee hij samenwerkt.
- Begrenzing pakketdistributietijd
Vanaf 1 juli 2026 mag de distributietijd niet langer zijn dan:
- 9 uur per dag (maximum 2x per week mag dit 10 uur zijn);
- 56 uur per week;
- 90 uur per 2 opeenvolgende weken.
De pakketbezorgers die in loondienst werken, zullen ook nog de arbeidsduurgrenzen moeten naleven.
Bron: Wet van 17 december 2023 houdende diverse bepalingen met het oog op het verbeteren van de werkomstandigheden van de postpakketbezorgers, BS 28 december 2023 en www.belparcel.be
Besox, Sociaal Secretariaat – Verzekeringen – Finance
Zelf een loonkost per uur/maand/jaar berekenen? Dat kan gratis via onze tool : loonkost.besox.be