Proefproject met elektronische arbeidsongeschiktheidsattesten
Als een werknemer ziek is, moet hij zijn werkgever hier zo snel mogelijk van verwittigen. Dit gebeurt bij voorkeur vóór de start van de werkdag, behalve in geval van overmacht. Een werknemer moet ook een arbeidsongeschiktheidsattest indienen als dit voorzien is in het arbeidsreglement of een cao of als de werkgever dit vraagt. De werknemer moet dit attest doorgaans binnen de twee werkdagen vanaf de start van de arbeidsongeschiktheid indienen.
Sinds de zomer van 2024 kunnen artsen arbeidsongeschiktheidsattesten via elektronische weg rechtstreeks naar het ziekenfonds van een zieke werknemer sturen via Mult-eMediatt. Deze toepassing maakt deel uit van de meeste medische softwarepakketten van artsen.
Momenteel loopt een proefproject waarbij artsen deze attesten ook digitaal aan werkgevers bezorgen. Als het proefproject met de werkgevers succesvol is, zal de digitale verzending uitgebreid worden naar de overige werkgevers. Het is nog niet duidelijk wanneer dit zou zijn. Volgens bepaalde bronnen zou dit in de loop van 2025 zijn. De afwezigheidsattesten zouden verzonden worden naar de e-box ondernemingen van de werkgever op voorwaarde dat de werkgever toestemming heeft gegeven om “Alles digitaal” te ontvangen.
Een werknemer moet akkoord gaan met de verzending van het attest, kan zelf bepalen naar wie het attest wordt verzonden en moet akkoord gaan met het gebruik van zijn contactgegevens. Het is dus mogelijk dat een attest één keer wel en een andere keer niet digitaal wordt verzonden.
De digitale verzending van het attest verandert uiteraard niets aan de verplichting om de werkgever onmiddellijk te verwittigen van de arbeidsongeschiktheid.
Bron: www.riziv.be.