Verhoogde werkgeversbijdrage in kosten treinabonnement: belastingkrediet
In een vorig artikel informeerden we je al dat de verplichte tussenkomst van de werkgever in de kosten van het treinabonnement vanaf 1 juni 2024 verhoogt tot 71,8% van de prijs van het gebruikte vervoersbewijs op 1 februari 2024. Om tegemoet te komen in de extra kosten hieraan verbonden voor de werkgever, voorziet een wetsontwerp in een tijdelijke fiscale compensatie in de vorm van een belastingkrediet.
NAR-cao 19/9
De NAR-cao 19/9 regelt de verplichte tussenkomst van de werkgever in het woon-werkverkeer van zijn werknemers. Deze cao heeft een suppletief karakter: op sector – of ondernemingsniveau kan namelijk een gunstigere regeling worden voorzien.
De NAR heeft op 8 april 2024 een nieuwe cao afgesloten, NAR-cao nr. 19/11. Met deze cao wordt de verplichte tussenkomst van de werkgever in de kosten van een treinabonnement vanaf 1 juni 2024 verhoogd tot 71,8% van de prijs van het gebruikte vervoersbewijs op 1 februari 2024. De tabel met forfaitaire bedragen, opgenomen in de NAR-basis-cao nr. 19/9, wordt vervangen door een nieuwe tabel.
Tot op heden werd er voorzien in een tweejaarlijkse aanpassing van de tabel met forfaitaire bedragen. De bedragen werden evenwel niet meer aangepast sinds 1 juli 2019.
De NAR-cao nr. 19/11 brengt hier verandering in en voorziet om voor de periode van 1 januari 2025 t.e.m. 31 januari 2029 jaarlijks op 1 februari een aanpassing te doen van de forfaitaire bedragen. Voor deze aanpassingen wordt er rekening gehouden met de eventuele tariefverhogingen van de NMBS. De verhoging van de forfaitaire bedragen zal jaarlijks niet meer dan 2,5 % bedragen.
Vervolgens wordt de opheffing van de minimumgrens van 5 km voor de bijdrage van de werkgevers in de prijs van het abonnement voor het gemeenschappelijk openbaar vervoer met uitzondering van het treinvervoer, verankerd in de tekst van NAR-cao nr. 19/9.
Opgelet! Deze wijzigingen, ingevoerd met NAR-cao nr. 19/11, zijn niet van toepassing op de bestaande op sectoraal- of ondernemingsniveau gesloten cao’s die voorzien in een werkgeversbijdrage in het privévervoer van de werknemers en die voor de berekening verwijzen naar de tabellen in de bijlage van NAR-cao nr. 19/9.
Belastingkrediet
Een wetsontwerp voorziet in een tijdelijke fiscale compensatie in de vorm van een belastingkrediet om de financiële gevolgen van de verhoging van de werkgeverstussenkomst in de prijs van het treinabonnement te verzachten. Het gaat om een tijdelijke maatregel voor de tussenkomsten die de werkgever betaalt in de periode van 1 januari 2024 t.e.m. 31 december 2027.
Voorwaarden
Het belastingkrediet wordt enkel toegekend wanneer de verhoogde tussenkomst van de werkgever minstens 79,3% bedraagt én voldaan is aan de volgende voorwaarden:
- de tussenkomst van de werkgever wordt niet door derden vergoed;
- de tussenkomst van de werkgever is vastgelegd in een cao, het arbeidsreglement of een individuele overeenkomst en geldt zonder beperking in tijd.
Het belastingkrediet wordt niet toegekend voor de tussenkomst van de werkgever:
- waarvoor een 80/20-derdebetalingsregeling met de NMBS is afgesloten door de werkgever;
- die wordt betaald of toegekend aan een werknemer die een mobiliteitsbudget ontvangt.
Bedrag
Het bedrag van het belastingkrediet wordt als volgt berekend:
De werkgeverstussenkomst in het treinabonnement is niet aftrekbaar als beroepskost ter waarde van het belastingkrediet.
De regeling omtrent het belastingkrediet geldt onder voorbehoud van publicatie in het Belgisch Staatsblad. Wij volgen de publicatie van deze wet verder voor je op.
Bron: Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 19/11 tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 19/9 van 23 april 2019 betreffende de financiële bijdrage van de werkgevers in de prijs van het gemeenschappelijk openbaar vervoer van de werknemer, www.cnt-nar.be en wetsontwerp van 2 mei 2024 houdende diverse fiscale bepalingen, www.dekamer.be.